Методичний досвід

КЗ «Луцька ЗОШ І – ІІ степенів №17 Луцької міської ради»
Опис досвіду роботи учителя біології Козюк І.Р.
Тема досвіду: «Акмеологічний підхід у виборі прийомів, засобів навчання на уроках біології»
Актуальність досвіду
1.  Забезпечує підвищення ефективності навчання.
2.  Сприяє формуванню в учнів ключових компетенцій.
3.  Робить можливим створення оригінального підходу до побудови структури сучасного уроку біології.
4.  Допомагає створювати атмосферу напружених розумових і креативних зусиль, які захоплюють усі сфери психологічної діяльності учнів.
Актуальність теми «Акмеологічний підхід у виборі прийомів, засобів навчання на уроках біології» пояснюється завданням сучасної школи у формуванні ключових компетенцій. У законі «Про освіту» та «Про загальну середню освіту» визначені найбільш важливі серед них:
•        уміння працювати з різними видами інформації;
•        здатність постійно підвищувати свою освіту та інше;
•        прагнення розвивати власні творчі здібності
Необхідність формування в учнів вищезазначених компетенцій продиктована самим життям, зокрема тим соціальним замовленням, яке пред’являє сучасне суспільство до загальноосвітньої підготовки дітей. Це замовлення – сформувати соціально активну, ініціативну, творчу особистість, розвивати природні задатки, схильності й індивідуальність кожного учня. Тому необхідно виявляти найбільш оптимальні форми навчання, методи й прийоми для використання на уроках біології.
Акмеологічна технологія – це сукупність засобів, спрямованих на розкриття внутрішнього потенціалу особистості, розвиток властивостей і якостей, які сприяють досягненню високого рівня особистісного розвитку. Науково-теоретичною базою досвіду є праці вітчизняних та зарубіжних науковців, а саме С.С. Пальчевського, доктора педагогічних наук, професора кафедри педагогіки Рівненського державного гуманітарного університету, Гуни Свенсе, доктора психологічних наук, доцента Педагогічної Академії управління м. Рига, та ін. Методична цінність їх напрацювань полягає в тому, що вони розкривають сутність акмеології як інтегрованої галузі знань про вершинні досягнення людини впродовж акме-періоду її життя.
Предмет дослідження: акмеологічні методи та прийоми на уроках біології.
«Урок повинен проходити не для учнів, а з учнями», - не втомлювався повторювати В. Сухомлинський. Утілювати цей принцип у життя може допомогти використання акмеологічних методів та прийомів на уроках біології. Кожен урок складається з досить стандартних етапів: організаційний момент, актуалізація опорних знань, перевірка домашніх завдань, пояснення нового матеріалу, формування і закріплення навичок, контроль знань і практичних навичок. Будь-який з цих розділів слід наповнити такими методами та видами робіт, які сприяють розвитку інтелектуальних, лінгвістичних, комунікативних, творчих здібностей учня. На основі вищезазначеного, можливо розробити структуровану схему використання акмеологічних видів робіт на уроці.
Використання акметехнологій на уроках біології
Сучасна система освіти спрямована на те, щоб виховувати різнобічно розвинену і соціально активну особистість, яка вміє реалізувати свої можливості. Вона орієнтована не механічне запам’ятовування теоретичного матеріалу, а на розвиток вмінь учнів аналізувати, досліджувати, систематизувати, робити висновки та застосовувати набуті знання в повсякденному житті.
Тому на уроках можна використовувати наступні акметехнології:
     технології формування творчої особистості;
     педагогічна технологія «створення ситуації успіху»
     групові форми навчання;
     технології розвивального навчання;
     технологія особистісно-орієнтованого навчання;
     інтерактивні технології;
     проектна технологія.
Технології формування творчої особистості
Використання творчих завдань на уроках біології значно підвищує ефективність навчання. Творче завдання – це завдання, при вирішенні якого необхідно знайти новий алгоритм розв'язання. Умови таких завдань безпосередньо не говорять про те, які знання знадобляться для їх вирішення, тому діяльність учнів спрямована на їх виявлення і підбір необхідних відомостей. При вирішенні таких завдань можуть знадобитися знання з різних розділів фізики, хімії, географії, екології і т.д. Основною ознакою творчого процесу служить відмова від традиційного підходу до інтерпретації існуючих даних.
Прикладом є творчі завдання, яке ставляться перед учнями 7-8 класів при вивченні курсів «Біологія тварин» та «Біологія людини». Наприклад,
Задача 1 «Неприступна  огорожа». Існує проблема: як запобігти виходу диких звірів на автостради, щоб вони не зіштовхувалися з автомобілями і не забридали до міста. Різні пастки й огорожі малоефективні й економічно невигідні. Як бути?
Задача 2 «Жива кістка». Два учні сперечалися. Один затверджував, що кістка – складний живий орган, а іншої заперечував це. Хто з них правий і чому?
Задача 3 «Молюски стежать за Місяцем». Назвіть фактор, що визначає час розмноження устриць. Запропонуйте гіпотези, що пояснюють механізм його дії.
Відповіді учнів на поставлені творчі завдання є дуже різноманітними, іноді навіть не очікуваними. Така технологія дає можливість учням закріпити знання основних біологічних понять: ознаки живого, співвідношення частини і цілого, це стимулює їх зосереджувати свою увагу. При рішенні творчих завдань цього типу особлива увага приділяється помилкам, пов'язаними з диференціацією наукової і побутової лексики.
Педагогічна технологія «створення ситуації успіху»
З педагогічної точки зору ситуація успіху – це таке цілеспрямоване, організоване поєднання умов, за яких створюється можливість досягти значних результатів у діяльності як окремо взятої особистості, так і колективу в цілому. Це результат продуманої та підготовленої стратегії і тактики вчителя, сім’ї.
Найчастіше використовується прийом «Радість класу» - емоційний відгук навколишніх на успіх учня класу, констатація будь-якого, навіть незначного позитивного результату діяльності, навіювання дитині віри себе.
Групові форми навчання.
Групова форма навчання передбачає спільне планування навчальної діяльності, вибір методів та засобів її здійснення. Так, під час вивчення теми «Різноманітність плодів», на партах лежать різнокольорові рисунки плодів: зелений – біб гороху, коричневий – горіх ліщини, червоний – кістянка вишні, жовтий – яблуко груші. Учні об'єднуються у групи по кольору картки, яка їм сподобалася. Перед учнями ставиться завдання: «Уявіть, що ви беретеся за абсолютно нову для вас справу, результат якої уявляється в найзагальніших привабливих рисах. Конкретизуйте структурні складові.» Ефект групового почуття дозволяє учням розкрити їх найкращі якості.
Технології розвивального навчання.
На першому етапі вивчення теми широко використовується метод проблемного викладу – евристичний метод. Так, при вивченні одномембранних органел перед учнями ставиться проблема: «Чому органели клітини взаємопов’язані і не можуть існувати один без одної?» Учням пропонується стати «співробітниками» дослідницької лабораторії і на основі інформації, яку вони мають, пояснити отримані результати. Процес мислення набуває продуктивного характеру й після «Мозкового штурму» діти самостійно роблять правильні висновки.
Головні питання на уроці – «Чому?», «Що спільного?», «Як?»: «Що спільного у мітохондрій, пластид та Автономної Республіки Крим?»; «Як Ви розумієте слова М. Волошина «Вогонь зі звіра випалив людину»? Спочатку запитання пропонує вчитель, але з розвитком пізнавальної активності учнів, у них з’являється все більш своїх «Чому?»
Технологія особистісно-орієнтованого навчання
Метою особистісного орієнтованого навчання є процес психолого-педагогічної допомоги дитині в ставленні її суб’єктивності, культурної ідентифікації, соціалізації, життєвому самовизначенні. Особистіно- орієнтований підхід поєднує виховання та освіту в єдиний процес допомоги, підтримки, соціально-педагогічного захисту, розвитку дитини, підготовка її до життєтворчості.
Наприклад, лабораторна робота «Вивчення клітин рослин і тварин під мікроскопом» закінчується розв’язуванням творчих задач, які кожен учень отримує індивідуально. Розробляються завдання різної складності з урахуванням особливостей кожного учня. Такі задачі ставлять учня в ситуацію наукового пошуку, коли дитина сама стає першовідкривачем загальновідомих істин.
У зв’язку з підготовкою до зовнішнього незалежного оцінювання останнім часом особлива увага надається вживанню тестових технологій на всіх етапах вивчення теми. За допомогою яких можна перевірити знання учнів індивідуально та мотивувати дану роботу як особистісно-орієтовану для тих учнів, які будуть проходити ЗНО з біології. Тому уроки вивчення нового матеріалу, як правило, закінчуються корегувальним тестом, що дає змогу вчителю одержати достовірну інформацію про ступінь розуміння учнями нового матеріалу і на основі цього проектувати подальше вивчення теми. Оцінки на першому етапі вивчення теми виставляються тільки за згодою учня, що сприяє створенню спокійної, доброзичливої атмосфери на уроці.
Інтерактивні технології
Використання інтерактивних форм навчання на уроках біології в 9 класі допомагає підготувати особистість до реального життя, сформувати громадську позицію, стимулювати потребу учня в реалізації свого потенціалу, готувати до вибору майбутньої професії.
Інтерактивний метод «Навчаючи - учусь» дає можливість учням взяти участь у передачі своїх знань однокласникам. Використання цього методу дає загальну картину понять і фактів, що їх необхідно вивчити на уроці, а також викликає певні запитання та підвищує інтерес до навчання. При вивченні нової теми учні читають нову інформацію на окремих картці, складають структурно–логічну схеми. Потім учням пропонується ходити по кабінету і знайомити зі своєю інформацією інших однокласників. Учень може говорити тільки з однією особою. Завдання полягає в тому, щоб поділитися своїм фактом і самому отримати інформацію від іншого учня. Протягом відведеного часу треба забезпечити спілкування кожного учня з максимальною кількістю інших для отримання якомога повної інформації. Після того, як учні завершать цю вправу, вони разом відтворюють отриману інформацію, разом із вчителем аналізують та узагальнюють отримані ними знання.
Проектна технологія.
Метод проектів завжди орієнтований на самостійну роботу учнів – індивідуальну, групову, парну, яку учні виконують протягом певного часу. Прийом проектів включає в себе сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю. Так, у 6 класі навчальною програмою передбачено виконання декількох проектів, наприклад, при виконанні завдання «Чому скисає молоко?» учні готують мультимедійні презентації проекти. Цікавою для дітей може бути робота про проростання насінини квасолі за різних умов освітлення, коли учні мають можливість власноруч вирощувати з насінин рослини квасолі, а основі проведеного досліду робити висновки та висувати власні гіпотези.
Немає сумніву, що робота над використанням акмеологічних технологій викликає певні труднощі у роботі з дітьми, а саме потрібно:
•        необхідно визначити рівень підготовленості класу до сприйняття того чи іншого прийому;
•        провести достатню попередню підготовку;
•        забезпечити послідовність у освоєнні учнями певних прийомів роботи;
•        дати учням інструктивні матеріали.

Цей підхід потребує від вчителя постійного поповнення пізнавально-інформаційних та нормативно-регуляційних аспектів роботи вчителя, що відповідає головній меті – у своїй діяльності прагнути урізноманітнювати уроки та робити вивчення біології захопливим.

https://drive.google.com/open?id=0B8oLL3SJY78lVkJabkJYVzEtVDA

Немає коментарів:

Дописати коментар